vrijdag 30 januari 2015

NOT 2015

Vandaag was ik op de NOT 2015 in de Jaarbeurs Utrecht, de grootste onderwijsbeurs van Nederland. Vooraf had ik mezelf voorgenomen vooral op zoek te gaan naar stands rondom mediawijsheid, gamification en wetenschap & technologie

Hoewel ik ook naar de NOT in 2011 en 2013 (hij wordt tweejaarlijks georganiseerd) ben geweest, vond ik het toch weer overdonderend om de beursvloer te betreden. Zo veel mensen, zo veel stands! Indrukwekkend. En ook wel een beetje intimiderend. Waar te beginnen?!

Bendoo Box
Na een tijdje vond ik, meer toeval dan wijsheid, het standje van de Bendoo Box, met oprichter Ramon Wieleman. Ongeveer een jaar geleden trof ik Wieleman op de IPON, een andere onderwijsbeurs. Hij was destijds bezig met het ontwikkelen van de Bendoo Box, maar ondertussen is zijn concept succesvol gelanceerd!

De Bendoo Box is een educatieve versie van de Raspberry Pi. Dat houdt in dat je naast de Raspberry Pi allerlei leuke goodies krijgt, zoals een draadloos toetsenbordje, SD card met software, een mooie behuizing en concreet lesmateriaal!

Ramon Wieleman met zijn Bendoo Box!
Wieleman vertelde enthousiast over zijn plannen om additionele pakketjes te ontwikkelen die naast de standaard Bendoo Box geleverd kunnen gaan worden. Hij is continu bezig met het doorontwikkelen van zijn materiaal en krijgt zeer veel waardevolle (en positieve!) feedback.

Ik zou heel graag op de Pabo met studenten aan de slag gaan met de Bendoo Box en Wieleman wil zeker meedenken over mogelijkheden om Pabo studenten hiermee kennis te laten maken. To be continued...

Stichting Kennisnet
Natuurlijk had ook Stichting Kennisnet een stand op de NOT. Er lagen wat aardige publicaties, bijvoorbeeld over mediawijsheid en visie op onderwijs, maar vooral op schoolbesturen gericht. Ik zag ook de DigiDuck liggen van vorig jaar, helaas niet de nieuwe uitgave...

Ook was er een flyer met de belangrijkste resultaten van recent onderzoek naar de uitgaven in het basisonderwijs aan ICT. Wat blijkt? Van alle kosten gaat slechts 3% naar ICT. Het hele rapport staat online.

De podcast van Kennisnet
Terwijl ik daar was, werd een nieuwe podcast opgenomen. Deze podcast met Michael van Wetering (manager van de Innovatieafdeling van Kennisnet), Han van der Maas (UvA) en Herman Rigter (Alberdingk Thijm) ging over de stelling: Waarom is programmeren in het onderwijs is zo vanzelfsprekend? Rigter had best een aardig punt toen hij stelde: "Het is opvallend hoe in het onderwijs altijd zo bijzonder wordt gedaan over alles met ICT. Alsof er een speciaal laagje overheen zit. Terwijl in het echte leven iedereen alles met ICT doet..." Alle Kennisnet podcasts zijn trouwens terug te luisteren op www.kennisnet.nl/not2015.

AmbraSoft en Squla
In 2011 kreeg ik op de NOT van AmbraSoft een pakket mee dat geïnstalleerd kon worden op een computernetwerk. Ik wilde graag met studenten kijken naar de educatieve software van AmbraSoft. Helaas is het nooit gelukt om dat pakket draaiend te krijgen op de servers van de HU. Dat was allemaal heel ingewikkeld en uiteindelijk schier onmogelijk... Gelukkig is AmbraSoft tegenwoordig volledig webbased en dat biedt ineens weer mogelijkheden! Ik heb mijn contactgegevens achtergelaten en wordt binnenkort benaderd om eens na te denken hoe we als Pabo toegang kunnen krijgen tot AmbraSoft, zodat studenten deze software (die door 5000 basisscholen wordt gebruikt) goed leren kennen!

Eindelijk webbased!
In het verlengde hiervan ging ik langs de stand van Squla (ik kan het nog steeds niet goed uitspreken...). Squla biedt, net als AmbraSoft, leerlingen de mogelijkheid om leerstof te oefenen. Terwijl AmbraSoft een uitgebreid leerkrachtengedeelte heeft (COO+ software) is Squla laagdrempeliger (COO software). Squla is vooral gericht op de thuismarkt en niet zo zeer op de onderwijsmarkt. Ze zijn erg bereid om samen te gaan werken met de Pabo en ik hoop ook van Squla binnenkort een toegangsaccount te krijgen tot hun rijke materiaal.

Het verschil tussen COO en COO+ software leg ik trouwens uit in mijn kennisclip Educatieve software Xplained

Teleurstellingen
Helaas waren er ook stands die vooraf veelbelovend leken, maar uiteindelijk teleurstellend bleken te zijn. Als eerste Fundels. Het idee van Fundels vind ik heel goed: de combinatie van een fysiek prentenboek met een digitale versie en digitale verwerkingsopdrachten. Beschikbaar voor zowel iPads als desktopcomputers. Ik zou hier graag met tweedejaars studenten aan de slag mee willen gaan in het kader van aanvankelijk lezen, beginnende geletterdheid en ICT en het jonge kind. Maar helaas is Fundels niet webbased (in elk geval niet de prentenboeken). Dat betekent dat de software op het HU netwerk geïnstalleerd zou moeten worden en dat is helaas een technische onmogelijkheid... Jammer, heel jammer!

Prachtige 3D printers...
Ook de stand van 3Dkanjers.nl viel tegen. Niet de twaalf 3D printers zelf die de prachtigste modellen aan het printen waren, maar meer het verkooppraatje van de standmedewerkster. Ze gaf aan dat leerlingen heel eenvoudig van Internet bestanden kunnen downloaden en deze direct kunnen 3D printen. Tja, dat heeft echt helemaal niets met ontwerpend leren te maken... Ze begreep niet helemaal dat het juist de leerlingen zijn die hun eigen problemen moeten proberen op te lossen met zelfbedachte ontwerpen. Programmeren, uitprinten, verbeteren. En dat herhalen totdat je tevreden bent. Ik kan niet wachten om met zo'n 3D printer aan de slag te gaan!

De laatste teleurstelling was de Bee-Bot. Wederom stelde niet het apparaat zelf teleur (mijn dochter van 2,5 zou die robot echt geweldig vinden!), maar dit keer was het de prijs. De speciale NOT aanbieding van 60 euro was nog altijd vijf euro duurder dan de reguliere webwinkel...

Robotica voor jonge kinderen, prachtig!
Conclusie
Ik vond het erg interessant om naar de NOT 2015 te gaan. Ik heb prachtige dingen gezien en nieuwe inspiratie opgedaan. Ook heb ik een aardig boodschappenlijstje voor mijn leidinggevende met allemaal mooi gadgets waarmee ik aan de slag wil! Tegelijkertijd vind ik het ook wel prima dat de NOT pas weer in 2017 terugkeert. Even een jaartje rust en daarna weer allemaal frisse innovaties?

Uiteindelijk was het toch wel typisch dat ik de beurs driemaal over was gelopen, maar nog steeds geen flauw idee had waar de uitgang was... Tja, we kunnen niet allemaal postduiven zijn... Misschien bedenkt iemand over twee jaar een handige app die je over de NOT leidt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten