zaterdag 7 februari 2015

FIRST LEGO League - Benelux finale

Op zaterdag 7 februari was de Benelux finale van de FIRST LEGO League (FLL) in Eindhoven. Na mijn eerdere ervaring als jurylid tijdens de regiofinale in Utrecht, had ik mij wederom als vrijwilliger opgegeven om te jureren. Daar waar de regiofinale aardig overzichtelijk was met zeven teams, was de Benelux finale overweldigend met maar liefst 50 teams! (...en ik schat zo'n 1000 aanwezigen in totaal...) Kortom, een zeer indrukkend spektakel!


Grootschalig en geweldig
Al bij binnenkomst in de grote fabriekshal van het Klokgebouw in Eindhoven was duidelijk dat alles aan de Benelux finale grootschalig was. In de grote open ruimte begonnen teams met het opbouwen van hun stand. Het deed een beetje aan Koningsdag denken, maar dan met uitsluitend stands over robotica, programmeren, virtual reality, gamification, etc. En, nog een groot verschil met Koningsdag, de kinderen waren continu razend enthousiast over hun stand en wilden alles met iedereen delen, in plaats van een beetje duf op hun kleedje blijven zitten...

Met maar liefst 140 vrijwilligers was alles tot in de puntjes verzorgd; alle papieren, alle materialen en het hele dagschema was zeer goed uitgedacht en voorbereid. De ochtend begon voor mij met een jury briefing door Sanne Respen en Jan Martens van Stichting Techniekpromotie.
Ik kreeg, net als alle juryleden, de moeilijke taak om aan de ene kant ontzettend hard door te werken (strak tijdschema!) en aan de andere kant alle kinderen de hele dag door het gevoel te geven dat ze geweldig waren.

Jurylid Projecten
In de ochtend hadden alle teams drie presentaties. Ze presenteerden hun LEGO robot, hun samenwerking en hun project. Ik was, net als tijdens de regiofinale, jurylid Projecten. In vijf minuten tijd toonde een team aan waar ze de afgelopen maanden aan hebben gewerkt binnen het thema Innovatief onderwijs. De praktische uitwerking hiervan varieerde van rijdend onderwijs (les krijgen in een bus die onderweg is naar een educatieve locatie), tot een geïmplanteerde chip die mensen bevorderde om gezonder te leven, tot een virtual reality game om verkeersborden beter te kunnen leren.

De Eizermannen presenteerden hun school van de toekomst!
Het was behoorlijk pittig om in zo'n korte tijd zoveel verschillende presentaties te beoordelen, niet alleen omdat de onderwerpen zo divers waren, maar ook de kwaliteit van de uitvoering het project verschilde heel erg. Sommige teams hadden een keurige onderzoekscyclus doorlopen, meerdere prototypes gemaakt en relevante bronnen geraadpleegd. Andere teams hadden eigenlijk nog niet eens een duidelijke probleemstelling, maar al wel een goede oplossing (!), namelijk een prachtig mooie app. Uiteindelijk lukte het gelukkig toch om een duidelijke ranking aan het eind van alle presentaties te hebben.

Pit visits
Na de lunch kreeg ik de opdracht om pit visits te doen. Ik kreeg een lijst mee met daarop tien teams die ik moest bezoeken bij hun stand voor een interview van tien minuten. Dit was misschien wel het leukste onderdeel van de dag, want de kinderen waren nu ontspannen (in tegenstelling tot zo'n stressvolle presentatie!) en mochten vrij vertellen over hun ervaringen.

Voor de meeste kinderen was het de eerste Benelux finale. Er was zelfs een team uit Vlaanderen dat tot vier maanden geleden nog nooit had gehoord over de FLL! Toen ik vroeg wie er voor de FLL nog nooit had geprogrammeerd staken ze allemaal hun hand op. Daarna vroeg ik wie van hen er nu wel kon programmeren en ze staken hun handen nog veel hoger in de lucht!

Eén stand was erg populair. Daar waren meerdere virual reality brillen, zowel een Oculus Rift als de Google Cardboard. Er stond een lange rij met kinderen die allemaal een paar minuutjes wilden ervaren hoe zo'n VR bril werkt. Toevallig had ik vorige week zelf een Google Cardboard ontvangen. Binnenkort een kort blogartikeltje hierover...

De sCool Br1niacs hadden extra hersenen meegenomen...
Daarnaast waren er ook vele standjes waar een bordspel stond dat de kinderen zelf hadden bedacht, ontworpen en gemaakt. Ik vond het schitterend om te zien hoe enthousiast kinderen zijn over (bord)spellen en al heel goed spelprincipes konden toepassen om ingewikkelde spellen te ontwerpen. En dan te bedenken dat ik daar momenteel een universitaire cursus voor volg...

Tijdens de pit visits pikte ik meerdere mooie quotes op van kinderen:
  • "We hebben wel eens ruzie gehad, maar we zijn daar altijd beter uitgekomen."
  • "Ik maakte altijd mijn huiswerk op het laatste moment, maar voor de FLL kon ik nooit wachten om te beginnen!"
  • "Ik heb gemerkt dat robots ook last van stress kunnen hebben..."
  • "Eerst wisten we helemaal niet hoe het moest, maar toen kregen we hulp van een team uit Groningen. Zonder hen was het ons nooit gelukt!"
Gedurende de hele dag kon je met LEGO spelen!
Prijsuitreiking
Om 17.30 uur startte de prijsuitreiking. Er waren maar liefst achttien prijzen om te verdelen, dus een flink aantal van de teams ging met een beker naar huis (het is namelijk een principe van de FLL dat je als team maar één prijs kunt winnen...). Er waren prijzen voor innovatie, presentatie, samenwerking, etc. Tot slot was er een top 4 van teams die over de gehele linie het best gepresteerd hadden.


De winnaars werden telkens naar het podium geroepen, waar bliksemsnel een foto werd gemaakt en vervolgens gingen de presentatoren direct door met de volgende prijs. Dankzij dit hoge tempo was de totale prijsuitreiking rond 18.00 uur afgerond. De uiteindelijke top 4 zag er als volgt uit:
  1. Robogenius (Athena-Onderwijs, midden- en noordoost Brabant)
  2. Wizards of Code (Maerlant-Lyceum, Haaglanden)
  3. Dutch Delta (Libanon Lyceum, Rijnmond)
  4. sCool M1iacs (De Telgenborch, Oost-Nederland)
Helaas viel de Kleine Dichter uit Utrecht, de winnaar van mijn regiofinale, buiten de prijzen... Maar volgens mij was het sowieso een feest om bij deze dag aanwezig te zijn!

Diederik Samsom reikte de Overall Champion's Award uit!
Aan het eind van dag realiseerde ik mij dat ik geen enkele robotwedstrijd had gezien, zo druk was ik met al mijn andere taken. Aan de ene kant jammer, maar ik was natuurlijk niet voor mezelf gegaan, maar om er voor te zorgen de kinderen een zo mooi mogelijke dag zouden beleven. Volgens mij was dat helemaal gelukt en het voelde goed dat ik een klein tandwieltje in het gigantische geheel mocht zijn.

Alle foto's van de dag staan op https://flic.kr/s/aHsk7FhPoz

Geen opmerkingen:

Een reactie posten