dinsdag 23 juni 2015

Mediawijzer.Netwerk Experience 2015

Bij Beeld en Geluid in Hilversum was vandaag de Mediawijzer.Netwerk Experience (MNX15).

In een nieuwe (digitale) samenleving staat een nieuwe generatie op. Een generatie die naast mediagebruiker ook mediamaker is. Wat betekent dit voor de mediawijsheid van een kind en zijn omgeving? Wat vraagt dit van mediamakers? Welke competenties hebben kinderen nodig om hun talenten te ontwikkelen de komende tien jaar? Ofwel: hoe ziet mediawijsheid er in 2025 uit?


Keynotes en pitches
De dag begint met een keynote van trendwatcher en futurist Tony Bosma. In razend tempo geeft Bosma aan waar we nu als maatschappij staan en welke kant het op gaat. Hij probeert hierbij zowel te shockeren als duidelijk te maken wat we nu nodig hebben. Durf als mens meer om alles in twijfel te trekken. We leven in een betekeniseconomie. Volgens hem moeten de kinderen van nu vooral het volgende leren:

  • Adaptief vermogen;
  • Kritische denkkracht;
  • Uiten van verbeelding;
  • Vrij leren creëren;
  • 'Machine bewust' worden;
  • Grensoverstijgend samenwerken;
  • Aanvoelen, inleven, begrijpen.

Vervolgens is er een aantal kortere pitches van diverse sprekers. De eerste is van Helprich ten Heuw (in samenwerking met Peter Nikken) met als thema hoe kinderen socialiseren en opgroeien in een gemedialiseerde samenleving. Aan de ene kant is het verhaal van Ten Heuw heel geruststellend dat dit eigenlijk helemaal vanzelf gaat, maar aan de andere kant geeft hij aan dat dit in een heel dynamische en technologische maatschappij gebeurt. Over vijf jaar heeft iedereen wearables die alles monitoren. Misschien is echte mediawijsheid wel om lekker die wearable af te doen en jezelf te 'unpluggen'. Zoals Bosma ook eerder stelde: "Offline is de nieuwe luxe."

Daniël Lechner legt in zijn beknopte pitch uit wat nu precies de noodzaak van programmeren is. Naast alle bekende argumenten (zoals het baanperspectief en het logisch nadenken), voegt hij het argument van de democratie toe. Wij, als kleine consument, zijn machteloos tegenover giganten als Facebook en Google. Leren programmeren is niet alleen het leren begrijpen van de wereld om je heen, maar je ook empoweren om deze wereld zelf vorm te geven!

Speelgoedadviseur Marianne de Valck stelt mediawijsheid gelijk aan spelontwikkeling + opvoeden. Zij geeft terecht aan dat geen kind speelt om zich te ontwikkelen. Een kind speelt omdat het leuk is. Het ontwikkelen is een (indirect) gevolg van dit spelen. Gelukkig spelen wij als volwassenen ook nog, al is het vaak op een iets andere manier...



Mobiele fablabs
Gedurende de dag is er genoeg tijd en ruimte om te netwerken, gezamenlijk na te denken over maatschappelijke kwesties en te ontspannen. Vlak voor de hoofdingang van Beeld en Geluid staan twee prachtige bussen geparkeerd: het FryskLab en de MakersBuzz. Ik had het geluk dat de MakersBuzz vrijwel leeg was, dus ik had alle ruimte om binnen te spelen met alle gadgets, zoals de MakeyMakey, BlueBot en Egg-Bot. 

Het leuke van deze mobiele fablabs is dat ze allerlei technologische hoogstandjes herbergen in een optimaal benutte ruimte. En ze rijden zo overal naar toe! Complimenten voor de begeleiders die enthousiast en kundig alles rustig toelichten en de ruimte geven om er zelf mee te kunnen spelen. Ik heb in elk geval weer nieuwe ideeën om met studenten aan de slag te gaan!



Monitor Kind & Media
De dag eindigt met een hoogtepunt: een presentatie van de resultaten van de Monitor Kind & Media. Deze publicatie van Stichting Kennisnet en Mediawijzer.net rapporteert dat er grote verschillen zijn in mediagebruik tussen jongeren van verschillende leeftijden, onderwijsniveaus en geslacht.

Enkele opvallende resultaten uit de monitor:

  • 99% van de 13-18 jarigen heeft een mobiele telefoon, meestal een smartphone.
  • Meisjes zijn geïnteresseerder in de sociale functies van media dan jongens en lijken meer last te hebben van de druk die deze media op kunnen leggen.
  • Whatsapp, Facebook en Instagram zijn dé levensaders voor jongeren, maar ze geven nog steeds de voorkeur aan face-to-face contact.
  • Hooguit 1/3 van de ouders doet volgens de respondenten aan actieve mediaopvoeding.

Conclusie
Vandaag was een mooie dag om veel mensen weer te zien, of om mensen (eindelijk) eens in het echt te ontmoeten. Het was goed om met elkaar over mediawijsheid te praten en na te denken. Volgens mij hebben de meesten wel hetzelfde beeld, maar iedereen spreekt natuurlijk vanuit een eigen perspectief. Ik denk dat deze diversiteit mooi werd weergegeven door de combinatie van alle pitches en keynotes. 

Heb ik nu een helder beeld van wat mediawijsheid in 2025 inhoudt? Nee, nog niet echt. Ik heb vooral een beeld van wat mediawijsheid momenteel inhoudt. Is dat erg? Volgens mij is dat ontzettend waardevol. En die toekomst komt vanzelf!


TIP: Zoek via Twitter naar #MNX15. Daar zijn prachtige quotes, tweets en foto's terug te vinden van de hele dag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten