dinsdag 16 juni 2015

MOOC 21st century skills: geslaagd!




Vandaag kreeg ik het bericht dat ik de MOOC Assessment and Teaching of 21st Century Skills cum laude heb afgerond, met een score van 91,5%!

De afgelopen maanden volgde ik deze MOOC van de University of Melbourne, waarin professoren Patrick Griffin en Esther Care hun bevindingen van het ATC21S project deelden.

Over deze MOOC heb ik zeventien blogberichten geschreven, waarin ik de belangrijkste onderwerpen behandel, zoals de achtergronden en noodzaak van 21st century skills, hoe je deze kunt observeren en meten en hoe de 21st century skills vorm kunnen krijgen in het onderwijs.

Naast ongeveer acht uur aan video-colleges bestond de MOOC uit zes toetsen en een grote schriftelijke eindopdracht. Al met al heb ik alles afgerond met ongeveer een tijdsinvestering van vijf tot acht uur per week.


Onderwijskundig proces
Ik heb gemerkt dat het onderwerp 21st century skills behoorlijk actueel is binnen het onderwijs. Veel scholen proberen een vertaalslag te maken van de 21st century skills naar concrete lessen/activiteiten in de klas. Naar mijn mening heeft deze MOOC mij een goed beeld gegeven hoe deze transfer gemaakt kan worden. Dat wil niet zeggen dat dit een eenvoudig proces is.

Door de onderwijskundige dialoog aan te gaan, kan ik hopelijk scholen helpen met het bepalen van wat ze eigenlijk willen (visievorming). Vervolgens is het belangrijk om leerkrachten hiervoor voldoende deskundig te maken (voor zover ze dat nog niet zijn). Een laatste stap is om te kijken op welke wijze ICT kan ondersteunen bij het implementeren en/of faciliteren. Dit proces vind ik uitermate interessant omdat het dwingt na te denken over goed onderwijs. Onderstaande kennisclip illustreert dit proces:



Stip aan de horizon
Dit studiejaar heb ik twee MOOCs gevolgd en afgerond. Voor mij waren het fantastische ervaringen om op een laagdrempelige manier formeel te leren over nieuwe onderwerpen. Volgend studiejaar wil ik zeker weer proberen om een (aantal) MOOC(s) te volgen. Voorlopig heb ik er al vier op mijn wensenlijstje staan:

Ik zou het erg leerzaam vinden om bovenstaande MOOCs samen met anderen te volgen. Of, een heel andere uitdaging, om zelf eens na denken over het ontwerpen en verzorgen van een MOOC! Mocht je je aangesproken voelen, neem dan gerust contact met me op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten