vrijdag 21 augustus 2015

MOOC: Blended learning

Op www.coursera.org kwam ik de MOOC Blended Learning: Personalizing Education for Students tegen. Deze MOOC bestaat uit zes modules die tijd- en plaatsonafhankelijk gevolgd kunnen worden. Je kunt dus in je eigen tempo de MOOC doorlopen, hij is continu beschikbaar.

De MOOC wordt aangeboden door Brian Greenberg (Silicon Schools Fund), Michael Horn (Clayton Christensen Institute) en Rob Schwarz (New Teacher Centre). In de MOOC zullen diverse modellen van blended learning behandeld worden en er wordt gekeken naar de impact van blended learning op leerlingen, leerkrachten en scholen. Er zijn drie voorbeeldscholen die een eigen type van blended learning hanteren.

v.l.n.r. Brian Greenberg, Michael Horn en Rob Schwarz
Algemene doelen
  • Diverse voorbeelden van blended learning geven;
  • Het leerproces versnellen bij personen die met blended learning aan de slag willen gaan;
  • Een structuur bieden voor leerkrachten om (aspecten van) blended learning uit te proberen in een school of klas en hier feedback op krijgen van anderen.
Uitgangspunten
  • Zoals met elke innovatie, kan blended learning goed of slecht worden toegepast;
  • Mits goed toegepast, wordt blended learning gedreven door beheersing, leerlingverantwoordelijkheid, personalisatie en verbeterde relaties;
  • Blended learning is een manier van ontwerpen, niet het opleggen van technologie;
  • De toekomst van blended learning is onduidelijk, maar het zal zeker evolueren;
  • De implementatie van blended learning zou geleid moeten worden door sterke ontwerpprincipes en een interatief proces.
Essentiële vragen
  • Zou de rol van volwassenen in een school veranderen in een blended learning omgeving?
  • Hoe zou de rol van leerlingen veranderen in een blended learning omgeving?
  • Hoe zouden systemen, structuren en ondersteuningen moeten veranderen in een blended learning omgeving?
  • Welke aannames over scholen zouden het meest in twijfel worden getrokken door blended learning.

Voor mij lijkt dit een erg interessante MOOC. De HU Pabo is sinds vorig jaar bezig met het implementeren van blended learning voor zowel de voltijd als deeltijd opleiding. Dat vraagt nog al nieuwe didactiek en we zijn met elkaar bezig om hier vorm aan te geven. Ik hoop dat deze MOOC de nodige verdieping en structuur zal bieden, waardoor ik hopelijk een verbeterslag kan maken.

Tegelijkertijd groeit de noodzaak naar meer gepersonaliseerd onderwijs, meer differentiatie en meer slim gebruik van de effectieve contacttijd. Ook hier hoop ik dat de MOOC nieuwe ideeën en inzichten voor kan bieden.

Elke module vraagt ongeveer een tijdsinvestering van twee tot vier uur. Als ik elke week één module zou afronden, heb ik de MOOC in anderhalve maand afgerond. Maar, zoals ik hierboven al schreef, er is voor deze MOOC geen vaststaand tijdpad, dus ik zal de vrijheid nemen om me echt goed in de stof te verdiepen en indien nodig meer tijd te nemen. Uiteraard zal ik deze MOOC in blogberichten proberen samen te vatten, niet alleen voor mijn eigen leerproces, maar ook om anderen te informeren.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten