vrijdag 30 oktober 2015

Gastles programmeren (De Tandem IJsselstein)

Vandaag verzorgde ik in groep 8 van basisschool De Tandem in IJsselstein ruim twee uur lang programmeerles. De leerlingen waren razend enthousiast en wilden eigenlijk niet stoppen, maar op een gegeven moment moest ik toch echt de les afronden...

Sandwich Robot
Ik begon met een korte introductie op het onderwerp programmeren en het klassieke voorbeeld van de Sandwich Robot. De leerlingen mochten in groepjes van vier nadenken over een juist programma om mij, als Sandwich Robot, een boterham met hagelslag te laten smeren en opeten.

Alle groepjes gingen ontzettend voortvarend te werk en waren druk aan het overleggen om de juiste oplossing te vinden. Maar die juiste oplossing vond ik zelf niet zo interessant. Met name het denk- en overlegproces is heel belangrijk voor het leren.  Ik begeleidde de groepjes door hen met concrete materialen het programma uit te testen. Dat zorgde meestal voor openbaringen en nieuwe inzichten.

Uiteindelijk mochten de leerlingen mij dan echt programmeren en het werd, zoals het hoort, een flinke troep in het lokaal met boter, hagelslag een broodkruimels. De activiteit leidde tot veel hilariteit, maar ook frustratie, omdat een robot nu eenmaal ontzettend dom is!

Scratch
De tweede helft van de programmeerles gingen de leerlingen in tweetallen aan de slag achter de computer. Met behulp van de programmeertaal Scratch mochten ze zelf een game ontwerpen. Als voorbereiding daarop zagen ze een korte video-instructie van Scratch en kregen ze een papieren werkboekje dat hen stap voor stap door dit proces leidde. Echter, de meeste leerlingen wilden hun eigen ding doen en waren vooral druk met het verkennen van alle mogelijkheden binnen Scratch!

Alle leerlingen waren zo ontzettend enthousiast en wilden meer en meer. Ik moest bekennen ook soms niet precies te weten hoe bepaalde problemen opgelost konden worden. Leerlingen hielpen elkaar en het verbaasde mij wat voor een mooie resultaten ze bereikten in een uurtje tijd.

Na afloop van de les gaf de leerkracht aan dat programmeren in Scratch zou worden toegevoegd aan het keuzewerk dat leerlingen mogen doen als ze hun weektaak af hebben. Een groter compliment kun je volgens mij niet krijgen!

Hieronder staat mijn presentatie van de hele programmeerles:



De les was een groot succes en ik verzorg deze graag op andere scholen! Mocht een andere school ook interesse hebben voor een dergelijke gastles programmeren (of eventueel een aangepast programma), neem dan gerust contact met mij op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten