zondag 11 oktober 2015

Kickoff ScratchMatch

Gisteren was de kickoff van Codeweek 2015 in Science Center NEMO in Amsterdam. Ik heb daar gisteravond een uitgebreid blogbericht (link) over geschreven. Na afloop van deze kickoff, hield ik mijn eigen kickoff om 13.00 uur op het dakterras van NEMO. Het officiële begin van ScratchMatch!



Wat is ScratchMatch?
Een aantal maanden geleden is ScratchMatch als idee ontstaan bij mijn collega Gerard Dummer. ScratchMatch is de landelijke wedstrijd voor leerlingen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs om het gaafste Scratch project te maken.

ScratchMatch is een wedstrijd in drie ronden. De eerste ronde is de schoolcompetentie. Teams spelen elkaars project. Daarna geven teams punten aan de projecten van de anderen. Het populairste project wint de schoolcompetitie en gaat door naar de regiofinale.

Tijdens de regiofinale spelen alle schoolwinnaars tegen elkaar. Nadat teams elkaars project hebben gespeeld, stemmen ze op de projecten die ze het leukst vonden. De winnaar van de regionale finale gaat door naar de landelijke finale. Naast het spelen van elkaars projecten leggen teams aan de jury uit hoe het spel is gemaakt. Samen duiken ze in de code om te laten zien dat de kinderen echte codekrakers zijn!

Tijdens de landelijke finale spelen teams de projecten van de andere regiowinnaars. Ook hier stemmen teams op elkaars project. Zo worden de uiteindelijke nummer 1, 2 en 3 bekend gemaakt. Daarnaast is er de juryprijs. De jury kijkt naar originaliteit, creativiteit en programmeerkwaliteiten. Teams kunnen zowel de publieksprijs als de juryprijs winnen.

Waarom ScratchMatch?
Er zijn letterlijk honderden initiatieven in Nederland om leerlingen te leren programmeren, coderen, robots bestuderen, etc. Verreweg de meeste van dit soort initiatieven komen vanuit het bedrijfsleven en worden dus gesponsord door commerciële partijen.

ScratchMatch komt vanuit het onderwijs en wordt georganiseerd door vrijwilligers. Het is een laagdrempelige manier om leerlingen te stimuleren te programmeren. Het is leuk, leerzaam en ook nog eens helemaal gratis!


De kickoff
Op dit moment hebben bijna tien scholen zich al aangemeld om mee te doen met ScratchMatch, maar er is natuurlijk ruimte voor veel meer! Het leek ons goed om een kickoff moment in te plannen zodat we met potentiële deelnemers in gesprek konden gaan.

Voor ons was het een spannend moment want het was de eerste keer dat we ons idee overlegden met leerkrachten, ouders en kinderen! Tijdens de kickoff is eerst bovenstaande algemene informatie uitgewisseld. Daarna kwamen we bij een meer praktische uitwerking van ScratchMatch op scholen. Naar ons idee ziet dat er ongeveer als volgt uit:
  • Opstartfase: wat is Scratch eigenlijk? Wat is ScratchMatch?
  • Droomfase: wat kun je bedenken voor project? Alles kan/mag/is goed.
  • Hulpfase: raadpleeg handleidingen, instructievideo's, interne HELP van Scratch om aan de slag te gaan.
  • Klooifase: lekker experimenteren, uitproberen en verkennen van mogelijkheden.
  • Frustratiefase: soms loop je vast, stuit je tegen een moeilijk probleem, begrijp je niet waarom iets niet lukt...
  • Uitwisselfase: help elkaar, geef elkaar tips, debug het programma. Maar ook spieken en jatten van anderen!
  • Doorontwikkelfase: bouw je project verder uit, finetunen van details, pimpen of zelfs versie 2.0 bouwen.
  • Competitiefase: tijd om jouw project door anderen te laten beoordelen!

Tijdens de kickoff werden er goede aanvullingen gegeven en kritische vragen gesteld. Zo is het uitvoeren van unplugged activiteiten op een school een goede aanloop om met Scratch aan de slag te gaan. Zeker als de leerlingen nog geen ervaring hebben met programmeren. Ook zullen deze fases waarschijnlijk niet lineair lopen en maar continu door elkaar heen.

Scholen zijn wat ons betreft vrij in de mate van aansturing en tijdsinvestering. Overigens, enthousiaste leerlingen kunnen altijd buiten schooltijd verder werken aan hun project. En dit project mag van alles zijn in Scratch. Dat kan een game zijn, maar ook een animatiefilm, muziekstuk of nog wat anders.

Een team bestaat wat ons betreft het liefst uit tweetallen. Met een groepje van drie of vier leerlingen, doen er al snel een aantal voor spek en bonen mee. In principe mogen alle leerlingen meedoen, maar Scratch is aan te raden voor leerlingen vanaf groep 6.

Tussen de schoolcompetitie en de regiofinales zijn teams vrij om hun project verder te verbeteren. De rest van de school mag hier zelfs bij helpen. Hetzelfde geldt voor de periode tussen de regiofinale en de landelijke finale.

Ook buitenschoolse clubs mogen mee doen aan ScratchMatch, zolang er maar meerdere teams zijn om een interne competitie te houden om te bepalen welk team er door mag naar de regiofinale.

Het vervolg
De komende maanden staan er belangrijke data gepland. Hieronder een overzicht:
  • 1 december 2015 (uiterste aanmelddatum voor scholen om mee te doen);
  • 1 februari 2016 (uiterste datum voor scholen om de schoolwinnaar door te geven);
  • 13 februari 2016 - Regiofinales
  • 23 april 2016 - Landelijke finale
We hopen dat de komende maanden nog veel meer scholen zich aansluiten bij ScratchMatch, zodat er echt een feestje zal worden! Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op. Of, meld je nu direct aan voor ScratchMatch via www.scratchmatch.nl!

Bekijk hieronder alvast een instructievideo om een game in Scratch te programmeren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten