woensdag 14 oktober 2015

MOOC Blended Learning: geslaagd!


Vandaag kreeg ik het bericht dat ik de MOOC Blended Learning: Personalizing Education for Students heb afgerond met een score van 98,6%!

De afgelopen maanden volgde ik deze MOOC van New Teacher Center, Silicon Schools Fund en het Clayton Christensen Institute, waarin Brian Greenberg, Rob Schwartz en Michael Horm stapsgewijs een gedegen introductie gaven op het onderwerp blended learning.

Over deze MOOC heb ik dertien blogberichten geschreven, waarin ik de belangrijkste onderwerpen behandel, zoals onderwijskundige modellen, de veranderende rol van de leerling en leerkracht en het implementatieproces.

De MOOC bestond uit ongeveer zes uur aan video-colleges en twee grote opdrachten. Al met al heb ik alles afgerond met ongeveer een tijdsinvestering van vijf tot acht uur per week.

Een langdurig proces
Op mijn werk ben ik druk bezig met Blended Learning. De Faculteit Educatie van Hogeschool Utrecht heeft als ambitie om al het onderwijs blended aan te bieden. Dat is een langdurig proces!
Dankzij deze MOOC heb ik een veel beter beeld van voor- en nadelen van blended learning. Het is ontzettend handig dat ik direct kleine dingen kan uitproberen in mijn eigen lespraktijk. Maar eigenlijk is blended learning alleen succesvol als de leerling - in mijn geval de student - compleet ondergedompeld wordt in een rijke blended leeromgeving waarin alle leerkrachten vanuit dezelfde visie en expertise handelen. Vandaar het langdurige proces...

Het laatste nieuws op het gebied van blended learning vanuit de instituten die de MOOC hebben ontwikkeld is te vinden www.blendedlearningnow.com. Meer informatie over hoe Hogeschool Utrecht met blended learning bezig is, staat op www.werkenstudie.hu.nl/Blended-learning-lerarenopleidingen.aspx 

Conclusie
Voor mij was dit de derde MOOC die ik in 2015 heb gevolgd en afgerond. Ik vind het nog steeds een heel fijne manier van formeel leren, maar het is ook arbeidsintensief. Misschien omdat ik er zo uitgebreid over blog...

In 2016 wil ik absoluut weer aan een MOOC deelnemen, maar ik ga me nu eerst focussen op een nieuwe kennisclip en natuurlijk mijn eigen ontwikkeling op het gebied van blended learning in mijn lessen en als deelnemers van het HU Blended Lab.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten