donderdag 26 november 2015

Boek review: Wetboek voor bloggers

Het boek Wetboek voor bloggers is geschreven door Charlotte Meindersma, als jurist gespecialiseerd in het informatierecht (onder meer auteursrecht, merkenrecht, reclamerecht en privacy). Het boek, met als subtitel De (on)geschreven regels voor succesvolle online schrijvers probeert in twintig hoofdstukken alle facetten van het bloggen te behandelen.

Daarmee is het boek behoorlijk ambitieus opgezet. Het behandelt zeer diverse onderwerpen zoals de geschiedenis van het bloggen, het opstarten van een eigen blog, branding en vormgeving, privacy, planning, bescherming, reclame en marketing. Eigenlijk alles wat je als serieus blogger zou moeten weten.

Het boek is vlot geschreven met korte hoofdstukken en paragrafen. Charlotte hanteert een prettige informele schrijfstijl. Uit het hele boek blijkt haar gedegen expertise en ze maakt de (soms) taaie onderwerpen, zoals auteursrecht, SEO en content curatie goed toegankelijk.

Bloggen is een serieuze zaak
Af en toe lijkt het boek vooral commercieel geöriënteerd te zijn. Het gaat er van uit dat je als blogger succesvol wil zijn. Het is natuurlijk fijn om een groot publiek te bereiken en dit boek legt de lat hoog. Dat is op zich geen verkeerd uitgangspunt. Zeker als je als blogger je wil professionaliseren. Charlotte nuanceert dit beeld gelukkig wel in andere vormen van bloggen, zoals collegiaal of persoonlijk bloggen.

Echter, wat soms in het boek ontbreekt is de fun van het bloggen. Onderwerpen worden soms best serieus behandeld, zoals de noodzaak voor een goed ontworpen huisstijl en een eigen manifest. Dat kan sommigen misschien afschrikken om te beginnen met bloggen. Hoewel een goede voorbereiding vaak belangrijk is, is bloggen mijns inziens ook bij uitstek iets waar je gedurende het proces steeds beter in kunt worden. Laagdrempelig beginnen en langzamerhand jezelf verbeteren is hierbij een heel normaal proces. Misschien moeten startende bloggers beginnen bij hoofdstuk 8 (Schrijven; blijf bloggen!) en later het begin van het boek als nog goed doorlezen...

Waardevolle toevoegingen van externe experts
Het boek is behoorlijk tekstueel en had af en toe best wat meer afbeeldingen mogen gebruiken als ondersteuning van de tekst. Sommige onderwerpen zoals ontwerp, layout en structuur lenen zich erg goed om visueel ondersteund te worden. Wel is het erg prettig dat er regelmatig concrete casussen zijn toegevoegd om de transfer naar de praktijk te maken.

Als afronding van elk hoofdstuk staan er interessante interviews met allerlei bloggers opgenomen, zoals Raymond Snijders, Kirsten Jassies en Cynthia Schultz. Zo zijn er veel externe experts die inhoudelijk bijdragen aan het boek. Dat geeft vaak fijne inkijkjes in een specifiek onderwerp en belicht het net weer op een andere manier. Sommige interviews zijn heel verhelderend, sommige blijven wat oppervlakkig. Al met al zijn de interviews een waardevolle toevoeging aan het boek.

Een compleet en toegankelijk boek
Concluderend stel ik dat Charlotte er in geslaagd is om een compleet en toegankelijk boek over bloggen te schrijven. Het is met name fijn om als naslagwerk te kunnen raadplegen. Het is ook zeker niet nodig om het hele boek eerst van kaft tot kaft uit te lezen voordat je concreet aan de slag kunt. Neem liever Charlottes eigen raad ter harte: “Ga het gewoon doen. Schrijf. Druk op die publiceer-knop. Wees niet bang.”

Het Wetboek voor bloggers is onder andere beschikbaar via Charlottes eigen website (https://www.charlotteslaw.nl) of via managementboek.nl (https://www.managementboek.nl/boek/9789082329605/wetboek-voor-bloggers-charlotte-meindersma)

Geen opmerkingen: