maandag 2 november 2015

Podcast #08 Pauline Maas en Tessa van Zadelhoff: De noodzaak van programmeeronderwijs in het basisonderwijs

Tessa en Pauline
In mijn achtste podcast spreek ik via Google Hangout met Pauline Maas (http://www.4pip.nl) en Tessa van Zadelhoff (http://warempel.nl). Zij houden zich allebei onder andere bezig met programmeeronderwijs in het basisonderwijs. Met Pauline en Tessa spreek ik over het feit dat momenteel programmeren ontzettend hot is in het onderwijs. Een dergelijke interesse was er in de jaren '60 en '70 ook, maar dit heeft zich destijds nooit doorgezet. Wat is er nu wezenlijk anders of ebt de interesse over een aantal jaar weer weg? Daarnaast bespreken of een CAS netwerk (zoals in Groot-Brittannië) opzetten in Nederland een positief effect zou hebben.

Luister hieronder naar ons gesprek via Soundcloud.com.



Je kunt je in iTunes abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store (of de podcast app) te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn altijd van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@4pip, @warempel of @donzuiderman).

4 opmerkingen:

  1. Weer met plezier geluisterd naar je podcast en ik heb je al een idee gegeven voor de volgende aflevering:
    Het #Edubloggersdiner op 9 november in Utrecht!
    Als je dat mist, dan mis je eigenlijk alles... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Willem,

    Dank voor je reactie, ik vind het erg leuk dat je luistert! Is volgende week het Edubloggersdiner al in Utrecht? Ik heb er niet voor opgegeven en de deadline is al verstreken...
    Zou het nog kunnen? Ik kan thuis nog overleggen of het haalbaar is...

    Maar dan praktisch: tijdens zo'n diner is het toch geen doen om een podcast op te nemen? Veel te rumoerig! En zou dan het onderwerp kunnen zijn met zoveel diverse gasten? En met wie ga ik in gesprek? Ik heb momenteel nog slechts één microfoon om mee te podcasten... Binnenkort hopelijk vier microfoons, maar waarschijnlijk niet op tijd voor het diner. En dan nog zou dat te weinig zijn voor alle gasten...

    Is het anders een idee om voorafgaand aan het diner samen iets op te nemen of wellicht later in de week als terugblik op het diner? Dat laatste kan leuke inzichten geven. Hoe kijk je daar tegenaan?

    Don

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja ja, volgende week maandag is het zover en als jij nog wilt komen houd ik natuurlijk een plekje vrij! Natuurlijk is het dan niet de bedoeling dat je de hele avond rondloopt met je microfoon, maar je zou hem zeker bij ieder tafeltje even aan kunnen zetten met de vraag: wat brengt je hier?
    Wat maakt het edublogger zijn zo speciaal? Wat hebben jullie aan elkaar?
    Waar blog je over en waarom?
    En zo kan ik nog uren doorgaan, want je kunt zoveel vragen stellen!
    Los daarvan wil ik natuurlijk op een ander moment best terugblikken op het diner, maar voor alle duidelijkheid:
    Er is die avond geen programma en we "doen" ook niets behalve gezellig samenzijn en ervaringen uitwisselen. Zo wordt er die avond in principe ook niet getwitterd door de aanwezigen. Je bent er om met elkaar te praten en niet met de wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Kun je ook met Pierre Gorissen praten over maken van podcasts!

    BeantwoordenVerwijderen