woensdag 21 september 2016

Een 360º video filmen, uploaden en delen (RICOH THETA S)


Met behulp van een 360º camera is het mogelijk om foto's en video's te maken waarin je kunt ronddraaien. Sinds kort hebben we op de Pabo van Hogeschool Utrecht zo'n 360º camera. Een RICOH THETA S om precies te zijn. Ik wil graag uitproberen hoe ingewikkeld (of liever hoe gemakkelijk) het is om zo'n 360º video te filmen, uploaden en delen met anderen.

Het meest eenvoudig is om de app van RICOH te gebruiken. Deze is beschikbaar voor iOS en Android. Met de app is het heel makkelijk om de camera op afstand te bedienen, foto's en video's te maken en binnen deze app te bekijken. Je verbindt de camera via WiFi met je smartphone. Werk je voornamelijk op je smartphone zelf, dan is het gebruik van de app aan te raden. Maar wil je met de opgenomen 360º video's op je computer aan de slag, dan is het wat ingewikkelder...

Na veel testen en allerlei software aanpassingen, heb ik een goede werkwijze te pakken!
Mijn verschillende versies van 360º video's staan op Youtube.


LET OP: Het bekijken van een 360º video op Youtube werkt nog niet in alle browsers. Het lukt sowieso in Chrome, Firefox en Opera. Er verschijnt dan zo'n kompas-icoon linksboven in de hoek van de video waarmee je kunt draaien. Of je kunt slepen met je muis in de video...

Ik merk dat de startpositie van de video precies 180º gedraaid is ten opzichte van mijzelf. Dat betekent dus dat ik de camera toch nog weer omgekeerd moet vasthouden om zelf in beeld te starten. Hieronder beschrijf ik mijn proces tot nu toe.


Stap 1: Opnemen
Het opnemen van een 360º video is ontzettend gemakkelijk met de THETA. Er zitten namelijk maar een paar knopjes aan:
  • Aan/uit
  • WiFi
  • Foto/Video
  • Opnemen
Kwestie dus van de camera aanzetten, op video-modus zetten en de opnameknop indrukken.  De opname stoppen is nogmaals op dezelfde knop drukken. So far so good!

Het enige wat goed is om uit te proberen is hoe je de camera vasthoudt! Door verschillende manieren te testen, lijkt de beste optie om de camera met je rechterhand in landscape vast te houden. Zorg dat de opnameknop van je af wijst, zo wijst de frontcamera naar je toe. De opnameknop kun je met je wijsvinger of middelvinger aan de achterzijde indrukken.



Stap 2: Video importeren/exporteren
Vervolgens zet je de video van de camera naar de computer. Ik werk zelf met een MacBook en als ik de camera met de bijgeleverde USB kabel verbindt, start automatisch Apple Photos (zie screenshot hieronder). Hoe het met een Windows computer werkt, kan ik thuis niet testen...


Selecteer de juiste video van de opnames op de camera (video's hebben zo'n klein video-icoontje linksonderin) en kies voor Import. Dit duurt ongeveer tien seconden. De video verschijnt vervolgens bij de geïmporteerde media.

Tot slot is het belangrijk om de video correct te exporteren. Selecteer de geïmporteerde video en kies voor de optie Export Unmodified Original For 1 Video (zie ook screenshot hieronder).


De video staat vervolgens op je computer en kun je offline met een 360º video speler bekijken. Bijvoorbeeld GoPro VR Player 2.0. Als je de video ook online wil hebben, moet je nog wat meer stappen doorlopen...


Stap 3: Toevoegen metadata
Als je de 360º video wil uploaden bij Youtube, dan is het nodig om eerst metadata toe te voegen aan het videobestand. Anders weet Youtube niet dat het een 360º video is en wordt het een platte video (zie mijn eerste versie video, bovenaan deze blogpost).

Op een hulppagina van Google (https://support.google.com/youtube/answer/6178631?hl=en) staat alle benodigde informatie om de metadata toe te voegen. Het komt neer op het downloaden en installeren van een klein programmaatje genaamd Spatial Media Metadata Injector. In dit programma open je het video-bestand en kies via voor de knop Inject metadata (zie ook screenshot hieronder). Het video-bestand wordt als een tweede versie opgeslagen.


De video is nu geschikt om door Youtube herkent te worden als 360º video (zie mijn tweede, derde en vierde versie van een 360º video, bovenaan deze blogpost). Echter, continu zijn zwarte randen zichtbaar van de camera zelf. En dat is natuurlijk niet zo mooi...


Stap 4: Bewerking door RICOH software
Om een naadloze 360º video te krijgen, is het nodig om het video-bestand ook door RICOH's eigen software te halen. Een beetje vergelijkbaar met het toevoegen van de metadata. Het programma hiervoor is beschikbaar op de website van RICOH (https://theta360.com/en/support/download).

Je sleept het video-bestand in het programma en de software gaat aan het werk. De video wordt zo bewerkt dat de camera onzichtbaar wordt gemaakt en de randen vrijwel naadloos aan elkaar worden geplakt. Het programma slaat het automatisch op in een nieuw video-bestand.


Stap 5: Uploaden
En nu heb je (eindelijk) het juiste video-bestand om bij Youtube te uploaden. Het uploaden van een 360º video werkt hetzelfde als het uploaden van een gewone video. Dat kan in elke browser. Voor het afspelen echter...


Stap 6: Afspelen en delen
Nadat de video is geüpload kan het even duren voordat Youtube de 360º optie heeft toegevoegd. Dat kan tot maximaal een uur duren, maar bij mijn testvideo's hoefde ik telkens maar een minuutje te wachten.

Vervolgens kun je de video in de browser ook daadwerkelijk in 360º bekijken. Bij mij werkte het in Firefox, Chrome en Opera. De browser Safari lukte het nog niet, Internet Eplorer en Edge heb ik niet kunnen testen.

Er verschijnt linksboven in de video een soort kompas-icoontje waarmee je kunt navigeren. Maar slepen met de muis werkt misschien nog wel het makkelijkst. Zie mijn laatste testvideo hieronder.



Conclusie
Het is een even wat gedoe om een 360º video online te krijgen als je de app van RICOH niet gebruikt. Maar het is te doen. Mijn advies is echter om in de meeste gevallen gewoon de app te gebruiken. Door je smartphone via WiFi met de camera te verbinden kun je alle 360º foto's en video's bekijken en doorsturen naar sociale media, waaronder Facebook, Twitter en Youtube.

Wat ik nog niet heb getest is het bewerken van 360º video. Kun je bijvoorbeeld het beginstukje eraf  knippen? Of twee opnames achter elkaar plakken? Of een 360º opname met een gewone opname combineren in één video? Dat zijn vragen voor een andere keer...

Hieronder een laatste 360º video waarin mijn zoon een homerun slaat.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten